Generelt

I denne artikkelen:


    Innledning

    Under Kontrollpanel > Innstillinger > Generelt har du følgende alternativer, som her vil bli gjennomgått steg for steg.

     

    Oversikt

    1. Bestilling i ett trinn: Krysser du av for «Fyll hele siden» får det kassen din til å bli mer brukervennlig. Den fjerner alle boksene, kolonnene og annet fra sidene slik at det kun er selve kassen igjen som kunden kan konsentrere seg om.
    2. Ønskeliste: Gir kundene dine mulighet for å opprette og legge til varer i en personlig ønskeliste. Andre brukere kan deretter søke i de opprettede ønskelistene.
    3. Rabattkoder: Gjør det mulig for kundene dine å skrive inn en rabattkode. Hvis du ikke bruker rabattkoder i markedsføringen din er der ingen grunn til å aktivere dette. Du kan alltid aktivere funksjonen senere hvis det blir relevant.
    4. Gavepakking: Her aktiverer eller deaktiverer du muligheten for gavepakking i nettbutikken din.
    5. Spam-sjekk: En såkalt captcha boks brukes til å verifisere brukeren av nettbutikken ved at brukeren må identifisere flere ikoner ut fra en tilhørende tekst. Velges "Usynlig" vil systemet prøve å verifisere at brukeren ikke er en robot ut fra en rekke parametere. Velges "Utvidet" aktiveres ekstra beskyttelse, noe som krever et oppsett med en nøkkel fra Google reCAPTCHA.
    6. Spam-blokkering: Denne funksjonen endrer e-post adressen i nettbutikkens bunn samt på kontaktskjema til et bilde slik at spamroboter ikke kan lese adressen.
    7. CSRF-token beskyttelse: CSRF står for "Cross-Site Request Forgery", og er en metode hvor en hacker gjennom en skadelig kode som kjører fra et annet nettsted, kan få tilgang til brukerens åpne økt på nettstedet ditt og utføre skadelige handlinger via skjemaer på nettsiden. Dette forhindres ved å bruke CSRF-token beskyttelse. Link til Cookie betingelser: Her må du sette inn linken til siden din med informasjonskapslene dine.
    8. Godkjennelse av personvern: Aktivering av denne funksjonen legger til en avkryssingsboks med en link til personvernreglene som må godkjennes av kunden. Du velger selv hvilke skjemaer som den skal aktiveres på. For brukere lagres samtykke og data og kan ses under rediger bruker.
    9. Link til personvernpolitikk: Her kan du velge hvilken side som skal kobles til når man trykker på linken til personvern.
    10. Nye produkter: Kryss av her hvis du vil at de nyeste produktene dine skal bli vist i RSS-feeden.
    11. Tilbudsprodukter: Kryss av her hvis du vil at produktene som er på salg skal bli vist i RSS-feeden.
    12. Nyheter: Kryss av her hvis du vil vise nyheter i RSS-feeden.
    13. Blogg: Kryss av her hvis du vil vise blogginnlegg i RSS-feeden.
    14. Nettbutikk status: Her velger du om nettbutikken din skal være åpen eller stengt for offentligheten. Vi anbefaler å holde nettstedet lukket til du er helt ferdig med alt innholdet slik at kundene dine ikke opplever en halvferdig nettbutikk eller nettside. Samtidig vil søkemotorene ikke indeksere nettbutikken eller nettsiden din mens den er stengt.
    15. Tekst når nettbutikk status er "Lukket": Hvis statusen din på frontend’en er stengt vil kundene dine se denne teksten når de besøker din URL-adresse. Dersom nettbutikken eller nettsiden din er på flere språk er det mulig å angi en tekst for hvert enkelt språk.