Merker & produsenter

I denne artikkelen:


     

    Introduksjon

    Merker er datatyper som kan brukes til å gruppere produkter etter produsent. I motsetning til produktkategorier er merker en egen kategorisering som ikke automatisk inngår i butikkens menystruktur, men som er synlig på de enkelte produktene med logo eller tekst. Merker har en egen merkeside som kan søkemotoroptimaliseres, og det kan legges til en beskrivelse Merker kan brukes sammen med appen Produktfilter, slik at kundene kan søke etter kriterier innenfor favorittmerket sitt.

     

    Slik gjør du det

    Finn merker under Produkter > Merker:

    Klikk på knappen Opprett merke eller velg et merke i listen over opprettede merker for å redigere det:

    Begynn med å fylle ut merkenavnet under fanen Generelt:

    I tillegg til merkenavnet inneholder varemerker valgfri kontaktinformasjon for leverandøren under fanen Bedriftsinfo. Bedriftsinformasjonen er ikke synlig eksternt i butikken, men kan leses i butikkens administrasjon. Merker kan brukes som adressebok for leverandører hvis du ønsker det:

     

    Beskrivelse

    Akkurat som med produktkategorier er det mulig å legge til en beskrivelse øverst og nederst på merkesiden. Klikk på Beskrivelse og legg til tekst og eventuelle bilder osv.

    Beskrivelsene kan utvides til å bli en komplett introduksjon til varemerket med bilder og videoer. Her har vi tatt med en kort topptekst og bunntekst for å illustrere plasseringen:

    Klikk på merket på det aktuelle produktet for å gå til varemerkesiden. I artikkelen Nyttige links frontend beskriver vi hvordan du kan konstruere en merkelink.

     

    Merkets logo

    Når du har lagt inn merkeinformasjon og beskrivelse, kan du legge til en logofil ved å klikke på Medier og velge eller laste opp logofilen til butikken:

     

    Søkemotoroptimalisering

    Det er mulig å søkemotoroptimalisere merkevaresidene dine via fanen Søkemotoroptimalisering. Se vår introduksjonsvideo om søkemotoroptimalisering for å lære hvordan du optimaliserer nettstedet ditt på best mulig måte. Kapittelet Landing pages i videoen beskriver hvordan du kan optimalisere merkesiden din.

    Husk å lagre endringene dine.

     

    Koble til produktene dine

    Merket må deretter legges til de ønskede produktene. Dette gjøres ved å redigere de aktuelle produktene og tilordne merket under fanen Generelt > Merke/produsent:

    Husk å lagre endringene. Merkene vises på produktet på følgende måte:

    Hvis du ikke angir en logofil, vises merket i stedet som en tekstlenke. Hvis du klikker på merket, vises merkesiden med alle produktene som er knyttet til det aktuelle merket.

    Merker kan for eksempel vises slik i produktfilteret:

    Du kan lese mer om hvordan du konfigurerer produktfilteret i denne artikkelen.