Hvordan lager jeg søkemotoroptimalisering?
I denne artikkelen:
Se videoen
Bruk vår step-by-step guide
-
Gå til Produkter > Alle og velg eller opprett produktet som du ønsker å optimere:
-
Gå til seksjonen "Søkeoptimalisering":
-
Utfyll feltet "Beskrivelse" med en kort alternativ beskrivelse til produktets normale beskrivelse:
-
Utfyll eventuelt seksjonen "Søkeord" med alternative søkeord som kunden skal kunne finne produktet ditt med via butikkens søkefunksjon:
(Du kan se statistikk for søkninger via menypunktet Rapporter > Søkninger) -
Lagre endringene dine:
Bemerkninger til feltene
- Tittel: Også kalt "Meta title", er overskriften du ser i søkeresultatene på Google og andre søkemaskiner. Hvis du ikke skriver inn en tittel i dette feltet, brukes produktets tittel i stedet (dette er standard). Titlen har en maksimal anbefalt lengde, som angitt ved feltet. Imidlertid vises lange titler som regel forkortet i søkeresultatene på nettet. Man kan velge å bruke dette feltet hvis man ønsker at titlene f.eks. skal inneholde mer tekst, eller ha en annen formulering enn man har valgt som produktets tittel.
- Beskrivelse: Også kalt "Meta description", er som utgangspunktet teksten som ses i søkeresultatene på nettet, under produktets tittel. Beskrivelsen skal ikke være en kopi av produktets beskrivelse, men skal prøve å beskrive produktet i en sammentrukket form. Dette gir mulighet for å bruke en variasjon av ord, som sammen med det øvrige innholdet dekker en bred vifte av mulige søkeord, uten å være tvunget sammen i samme tekst.
- Søkeord: Brukes av butikkens søkefunksjon og kan inneholde alternative ord og stavemåter, som f.eks. oppsamles via funksjonen under Rapporter > Søkninger i venstremenyen
- Link: Produktlenken skapes automatisk ut fra produktets tittel. Det er imidlertid mulig at raffinere lenken hvis det er behov for dette. F.eks. kan et produkt med lenken "/sko/" være bedre definert som "/løpesko/", hvis man ønsker en god indeksering på ordet "løpesko". Ved produkter og produktkategorier sørger butikksystemet automatisk for å opprette Redirects fra den gamle lenken til den nye. Dette er f.eks. ikke tilfellet ved innholdssider, hvor du selv skal opprette Redirects hvis du endrer lenkene dine, for å unngå at allerede indekserte sider på søkemaskinene ikke resulterer i besøk til nedlagte lenker, og etterfølgende sletting fra søkemaskinene
- Kanonisk link (canonical): I tilfellet av at innholdet er likt på to produkter, er det en fordel å benytte denne funksjonen. Funksjonen sørger for å peke en lenke videre til en annen, så det ikke oppstår duplisert innhold (duplicate content), noe som er dårlig sett blant søkemaskiner, og kan resultere i en lavere plassering i søkeresultatene
Bemerk: Eksemplene på denne siden er fiktive. Du bør vurdere ditt eget SEO-innhold i forhold til nettopp din nettbutikk.
Les mer
Du kan finne mer hjelp til å komme i gang med nettbutikken din her.