Om Klarna Checkout

I denne artikkelen:


    Introduksjon

    Klarna Checkout gir kundene dine en rekke betalingsmuligheter å velge mellom. Klarna Credit, som er faktura- og delbetalingsdelen av Klarna Checkout, gjør at kundene får noen delbetalings muligheter som avregnes mellom kunden og Klarna. Dette betyr at du som nettbutikkeier får betaling for dine produkter som normalt, da Klarna agerer som mellommann. Klarna Checkout fungerer også med kortbetaling.

    I denne artikkelen gjennomgår vi noen av tingene som du skal være oppmerksom på hvis du vil bruke Klana Checkout. Du kan lese mere om selve oppsetningen i denne artikkelen.

     

    Tilgjengelighet

    Klarna Credit (faktura- og delbetalings delen av Klarna Checkout) understøttes i følgende land:

    Leveringsland Valuta B2C B2B
    Danmark DKK Ja Nej
    Norge NOK Ja Ja
    Sverige SEK Ja Ja
    Finland EUR Ja Ja
    Tyskland EUR Ja Nej
    Nederland EUR Ja Nej
    Østerrike EUR Ja Nej
    Sveits CHF Ja Nej
    Storbritannia GBP Ja Nej
    Nord Amerika USD Ja Nej

    Det er mulig å bruke Klarna i flere lande end dem vi har listet herover. Klarna Credit vil imidlertid ikke være tilgjengelig som betalingsalternativ. Les mer her.

     

    B2B/bedrift og offentlige institusjoner

    Ønsker du å benytte Klarna Checkout til B2B skal du søke om dette ved Klarna. Du skal dog være oppmerksom på at Klarna p.t. kun understøtter et mindre utvalg av land: Norge, Sverige og Finland (som vist i tabellen herover). B2B er med andre ord ikke aktivert som standard i Klarna Checkout.

     

    Klarna Checkout sammen med andre betalingsmetoder

    Det er et krav fra Klarna at alle betalinger i butikken skal gå gjennom Klarna Checkout dersom du bruker denne. Det er imidlertid mulig å bruke betalingssystemet OnPay som et eksternt betalingsalternativ sammen med Klarna Checkout dersom du ønsker å tilby betalingsmåter som ikke er direkte tilgjengelige via Klarna Checkout (f.eks. Google Pay eller Vipps hvis du har norske kunder). Dette gjøres ved å følge vanlig oppsett av OnPay, og vil i praksis bety at OnPay betalingsvinduet åpnes gjennom Klarna Checkout flyten (dette er en automatisk tilknytning av OnPay til Klarna Checkout når begge er aktivert i butikken).

     

    Betalingsvindu (Checkout)

    Klarna Checkout er laget slik at betalingsvinduet er integrert i butikkens checkout flow. Derfor er vinduet oppdelt til å håndtere frakt som en del av nettbutikkens checkout flow, og betaling som en del av Klarna Checkout.

    (Klikk på bildet for å zoome inn)

    Det er også mulig å benytte Klarna Payments hvis du ønsker et mere tradisjonelt checkout flow. Klarna Payments understøtter p.t. de samme betalingsmuligheter som Klarna Checkout.

     

    Oppsetning

    I denne seksjonen kan du lese om innstillingene for betalingsmetoden i nettbutikksystemet. Hvis du ønsker å følge en trinnvis veiledning til oppsetning av Klarna Checkout, så les videre i denne artikkelen.

    Gå til Innstillinger > Betaling > Klarna og velg "Klarna Checkout" i Service feltet. Her er en gjennomgang av feltene på siden:

    1. Betalingsmetode: Beskrivelse av Klarna betalingsmetode.
    2. Service: Den valgte Klarna service (Klarna Checkout).
    3. Bruk playground (test) miljø?: Benyttes under test av integrasjonen. Viktig: Settes til "Ikke aktiv" når du er klar til å ta imot betalinger med Klarna
    4. MVA: Angi om denne betalingsmetode skal være med eller uten mva.
    5. Tittel: Angi tittelen for betalingsmetoden. Du kan angi en unik tittel for alle språklag på din nettbutikk
    6. Beskrivelse: Her kan du beskrive betalingsmetoden for kunden. Du kan lage en unik beskrivelse for hvert språklag
    7. Leveringsland: Velg hvilke land som betalingsmetoden skal være aktiv for
    8. Kundetype: Velg hvilke kundetyper betalingsmetoden skal være gjeldene for
    9. Brukerrettigheter: Angi hvem som skal ha mulighet for å bruke betalingsmetoden
    10. Språk: Angi hvilke språklag betalingsmetoden skal være gjeldene på
    11. Ordrestatus ved betaling: Velg hvilken status ordren skal ha i systemet, når kunden har gjennomført en betaling
    12. Gebyr #1: Her kan du sette inn et eventuelt gebyr for betalingen i valuta
    13. Gebyr #2: Her kan du sette inn et eventuelt gebyr for betalingen i prosent
    14. Sortering: Velg den rekkefølge dine betalingsmetoder skal vises i. Betalingsmetoden med den laveste verdi (f.eks. 0) vil bli vist først
    15. Username (UID): Sett inn API-Brukernavn (også kalt Username eller UID), som opprettes på administrasjonssiden ved Klarna.
    16. Password: Sett inn API-passordet som opprettes i forbindelse med API-brukernavnet.

    Fortsett her: Følg instruksjonene for konfigurasjon av Klarna Checkout i denne artikkelen .

     

    Betalingsstatus, gjennomføring og annullering

     

    1. En ordre betalt med Klarna, tilteles alltid ordrestatus Ordre mottatt
    2. Den aktuelle betalingsstatus finner du i seksjonen Betalinger. Her finner du og Klarnas ordre ID, som også benyttes til å finne ordre på din administrasjonsside ved Klarna

    Inntil godkjenningen er gått gjennom, vil betalingsstatus stå som Avventer. Alt etter kreditvurderingen, som foretas av Klarna, vises den aktuelle betalingsstatus som Godkjent eller Avvist. Er transaksjonen Godkjent,er det ikke mulig å aktivere avtalen for den pågjeldende transaksjon (svarer til å ta ut penger), eller å annullere den:

     

    Ønsker du å vite mere om en transaksjon, skal du logge inn på din administrasjonsside ved Klarna og gå inn på Bestillinger > Alle ordrer. Her kan du benytte ordrens ID eller shoppens ordrenummer til å finne frem og se detaljer om den gjeldende transaksjonen:

     

    Klikk på Klarnas ordrenummer for å få vist ordredetaljer for den gjeldende transaksjonen:

    • Oppdatering av ordreinformasjon og ordrelinjer: Ordre betalt med Klarna, som opptateres i nettbutikken, oppdateres automatisk ved Klarna. Du kan følge med i endringene nederst på ordredetaljesiden under seksjonen "Aktivitetslogg", som vist på bildet her. Bemerk: Legges det til nye ordrelinjer i nettbutikken, slik at ordretotalen øker, vil avtalen skulle godkjennes på nytt av Klarna. Dette skjer automatisk så lenge at avtalen ikke er aktivert (beløpet trukket)
    • Brukere: Benytt brukerfunksjonen på din Klarna administrasjonsside under Brukere, til å invitere andre brukere, som skal ha adgang til ordredetaljer og hendelsesloggen mm. Det er mulig å sette brukerrettigheter for nye brukere i administrasjonen
    • Hendelseslogg: Benytt hendelsesloggen på din Klarna administrasjonsside under Logg, til å undersøke detaljert hendelsesforløp for spesifikke transaksjoner. Hendelsesloggen adskiller seg fra aktivitetsloggen (på den spesifikke ordre) ved at den viser all kommunikasjon mellom Klarna og ditt nettbutikksystem

     

    Verdt å vite (informasjon fra Klarna)

    • Klarnas anbefalinger for handelsforhold hos butikker som bruker Klarna Checkout: Terms and Conditions
    • Informasjon om tilgjengeligheten av Klarnas tjenester (kan være årsaken til at Klarna ikke er tilgjengelig eller ikke fungerer som forventet): Shipping policies
    • Informasjon om Klarna On-site messaging (OSM): On-site messaging
    • Informasjon om branding under checkout: Brand configuration
    • Informasjon om Klarna Express button: Express button

     

    Om B2B-handel med Klarna Checkout i Sverige

    For hver svenske B2B-transaksjon sender Klarna, i tillegg til betalingsinstruksjonene, et tilhørende mva-dokument til kunden. Denne funksjonen er tilgjengelig når du bruker Klarna Checkout v3, som støttes av butikksystemet, på B2B-transaksjoner i Sverige. Med denne funksjonen slått på vil Klarna:

    • Sende en "mva-melding" til kunden ved hver capture
    • Sende en kreditnota til kunden ved hver refusjon

    For å fullføre forsendelsene krever Klarna:

    • Fullstendig ordrelinjer for alle bestillinger, captures og refusjon
    • Forhandleren (deg) må være satt opp med "kreve mva-dokument" på din Klarna profil
    • Forhandleren (deg) må signere en relatert erklæring (denne leveres av Klarna) og sende den til Klarnas salgsavdeling.

    Ta kontakt med Klarna for ytterligere spørsmål på salj@klarna.com

     

    Nyttige links